Onderzoek: Zo vinden kijkers de weg in de contentjungle
27-11-2025Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De afgelopen twee weken waren dankzij de Olympische Winterspelen in Peking een feest voor sportliefhebbers. Natuurlijk presteerde heel TeamNL geweldig, maar het waren vooral de vrouwen die ons op de banken deden staan. Als er een speciaal medailleklassement zou bestaan voor alleen vrouwen, hadden die van Nederland fier bovenaan geprijkt met hun zes gouden plakken.
Ook op ons platform TVgids.nl, waarop veel aandacht werd besteed aan de Winterspelen, bleek het evenement in 60% van de gevallen een vrouwenaangelegenheid. Niet mannen blijken de grote Winterspelen-liefhebbers te zijn, maar vrouwen!
Hetzelfde is terug te zien in de best gelezen pushberichten die naar de app-gebruikers van TVgids.nl gestuurd zijn. Alleen schaats-icoon Sven Kramer wist de vrouwelijke hegemonie te doorbreken.
Dit waren de best gelezen pushberichten:
Bron foto: ANP
Wie de populairste vrouw van TeamNL is, vraagt u zich af? Ook dat onderzochten we. De artikelen met ‘golden girls’ Irene Schouten en Suzanne Schulting waren het populairste, gevolgd door Jutta Leerdam (die ook al 2 miljoen volgers heeft op Instagram).
De populairste sporten onder onze bezoekers waren vanzelfsprekend schaatsen en shorttrack op plek 1 en 2. Daarna volgde kunstschaatsen met Lindsay van Zundert in de hoofdrol voor Nederland en de eerste vaderlandse medaillewinnares bij de skeleton voor Kimberley Bos.
Bindinc. werkt aan een diepgaand onderzoek naar kijkgedrag op streamingdiensten. Welke factoren en omstandigheden spelen bij kijkers een rol in het keuzeproces?
De populariteit van het Love Reality-genre heeft geleid tot een grote verscheidenheid aan titels uit binnen- en buitenland. Bindinc. Video Insights onderzocht hoe de Nederlandse kijker deze datingprogramma’s bekijkt en waardeert.
Hoeveel wordt er in Nederland gratis meegekeken op het streamingabonnement van een ander? Bindinc. Video Insights onderzocht het meeliftgedrag en ontdekte opvallende verschillen tussen de streamingdiensten.
In een nieuwe aflevering van de Content Wars podcast, blikt Branco Scherer, Manager New Business bij Bindinc., terug op het kijkgedrag bij streamers de afgelopen maanden.